„Gyvenimas BE PATYČIŲ“
Mūsų mokykla dalyvauja OLWEUS patyčių prevencijos programoje. Programa vyksta sklandžiai. Labai gerai dirba klasių auklėtojai. Į veiklą aktyviai įsitraukė ir visi mokiniai. Mokykloje jaučiasi tarpusavio elgesio pagerėjimas, atsakingumas už save ir draugą. Ryškiai pagerėjo mokytojų budėjimas pertraukų metu. Mokiniai patys kuria klasių taisykles, skatinimų ir nuobaudų kopetėles. Dalyvauja diskusijose, žiūri ir aptaria video filmus. Tai padeda vaikams geriau suvokti kas tai patyčios, kaip jaučiasi žmogus iš kurio tyčiojasi, pradeda galvoti kaip tokiam draugui padėti.
Taip pat dalyvavome projekte „Savaitė be patyčių“. Kurios metu kiekviena klasė stengėsi daryti gerus darbus, rinko savo „Klasės saulutę“. Ši savaitė buvo gerų darbų ir spalvų savaitė: pirmadienį – PAGALBA – žalia spalva, antradienį – TOLERANCIJA – balta spalva, trečiadienį – DRAUGYSTĖ – raudona spalva, ketvirtadienį – KITO MOKYMAS – mėlyna spalva, penktadienį – GERAS DARBAS – geltona spalva. Savaitės spalvos dominavo mokinių ir mokytojų aprangoje. O savaitę užbaigėm “Flashmob‘u“ – vaikai statė žmogeliuką ir iškėlę balionus sušuko: „Gyvenimas BE PATYČIŲ“.
2009-10-17 anketos „Patyčios“ analizės ištrauka
Anketinėje apklausoje dalyvavo 51 mokinys iš 6, 7, 8 ir 10 klasių. Apklausa anoniminė. Apklausą atliko mokyklos vyr.socialinė pedagogė Edita Stanienė.
Apklausa parodė, kad mokykloje vaikai jaučiasi gana saugiai, tačiau vieni iš kitų tyčiojasi, įžeidinėja, kodėl taip daro negali sau atsakyti
Į klausimą „Kaip saugiai tu jautiesi savo mokykloje?“ Labai saugiai atsakė 25% apklaustųjų mokinių, saugiai - 51%, kartais saugiai, kartais nesaugiai - 20%, nesaugiai – 1 mokinys, visiškai nesaugiai taip pat 1 mokinys.
Į klausimą „Kaip dažnai kiti mokiniai tyčiojosi iš Tavęs ( per paskutinius 2 mėnesius)?“ apklaustieji mokiniai atsakė taip: niekada 27%, 1-2 kartus - 31%, 2-3 kartus per mėnesį - 12%, 1 kartą per savaitę - 14%, keletą kartų per savaitę - 9%.
Patyčių būdai:
mušimas – 11,7 proc.
stumdymas – 23,5 proc.
spardymas – 27 proc.,
daiktų gadinimas – 7,8 proc.,
ignoravimas ar nebendravimas – 35 proc.,
apkalbinėjimas – 51 proc.,
prasivardžiavimas ir erzinimas – 55 proc.,
grasinimai –17,6 proc.,
įžeidinėjantys ir nemalonūs užrašai – 9,8 proc.
„Patyčios yra normali vaikų bendravimo dalis“ - su šiuo teiginiu nesutinka 65% respondentų, sutinka - 25%, o neturi savo nuomonės – 9,8%.
„Skųstis suaugusiems, kai iš Tavęs tyčiojasi kiti mokiniai, yra blogai“ – sutinka – 23,5%, nesutinka - 49%, o neturi savo nuomonės - 25% respondentai.
„Pranešti suaugusiems apie vaiką, kuris tyčiojasi iš kitų yra blogai“ – sutinka tik 19,6%, su šiuo teiginiu nesutinka 59%, o neapsisprendusių yra 21,6%.
Vaikų apmąstymai ką patys galėtų padaryti tam, kad sustabdyti patyčias mokykloje?
Reikėtų apginti tuos, iš kurių tyčiojasi, tada patyčių būtų mažiau; Pranešti suaugusiems; Būti geriems; Visų pirma pačiam nesityčioti; Paraginti draugus neįžeidinėti kitų; Įvesti taisykles; Pasakyti mokytojams; Reikėtų susiburti ir apginti tuos kurie yra skriaudžiami; duoti 5 įspėjimus ir mesti iš mokyklos; Pasakyčiau tam žmogui, kad kartais patyčios atveda iki savižudybės. Paskaityti mokinio elgesio taisykles. Apginti kitus vaikus, bendrauti. Nuvesti vaikus, kurie tyčiojasi pas socialinę pedagogę. Padėti nukentėjusiems. Pats nesityčiočiau. Pasakyti apie patyčias mokytojams. Pranešti direktorei. Padėti tam iš kurio tyčiojasi. Pasišnekėti ar parašyti, tik niekam nesirodant, kad nepastebėtų, kad aš tai darau. Norėčiau, kad maždaug būtume lygūs, bent jau uniformos. Padėti įvairiais būdais tiems, iš kurių tyčiojasi. Manau būtų labai gerai, jei visi turėtų uniformas. Nežinau. Tiesiog nereaguot į patyčias. Nieko. Įvesti bausmes. Daugiau mokytis. Reikia griežtos diktatūros mokyklos valdžioje. Išmesti iš mokyklos ar dar ką nors. Neleisti iš kito tyčiotis. Nebeprasivardžiuoti. Didesniems reiktų išmokti, kad nelystų prie mažesnių. Papasakoti socialinei pedagogei. Pasakyti suaugusiam. Paaiškinti, kad tyčiotis blogai. Stengtis padėti tiems, iš kurių tyčiojasi. Išmesti vaikus, kurie muša kitus. Pagrasinti, kad praneš budinčiai. Patiems nesityčioti iš kitų.
Vaikų apmąstymai ką mokytojai galėtų padaryti tam, kad sustabdytų patyčias mokykloje?
Bausti tuos, kurie tyčiojasi; Rimtai žiūrėti į tuos vaikus, kurie yra įžeidinėjami; Būti atidiems; Budėti; Mokytojai tūrėtų prižiūrėti mus visus nuo 10 iki 5 klasės; Bausti, gal net išmesti vyresnius iš mokyklos; Klausti savo auklėtinių iš ko jie tyčiojasi ir kas iš jų; Pažeminti taip pat, kaip ir jis pažemino žmogų; Pasakyti mokinio elgesio taisykles, nuvesti pas direktorę, papasakoti iki ko atveda patyčios. Neleisti kitiems vaikams to daryti. Nubausti. Leisti pajusti patyčių skonį. Nesityčiotų iš mūsų. Reaguoti. Nieko. Įvesti griežtą tvarką. Pasakyti direktorei. Uždrausti per pamokas arba, kad suaugęs žmogus būtų per tam tikrą pamoką. Neskatinti jo. Dalyvauti patyčių projekte. Nieko nepakeisi. Jiem spręst. Nežinau. Iš tų, kurie tyčiojasi, taip pat pasityčioti.. Ne tik šnekėti, bet ir veikti. Sudrausminti, vesti pas tėvus. Neleisti joms plėstis. Sudrausminti. Papasakoti kiekvienoj klasėj apie patyčias. Bausti skriaudikus. Sudrausminti, pasakoti kaip skaudu, kai tyčiojasi. Klausinėti vaikų ar iš jų tyčiojasi. Kviesti į mokyklą tėvus ir aiškintis priežastis kodėl taip nutiko.
Šiais mokslo metais taip pat kviečiu aktyviai dalyvauti OLWEUS patyčių prevencijos programoje. Pasistenkime, kad mūsų mokykla tikrai taptų antraisiais namais. Mylėkime ir gerbkime vieni kitus, tausokime mokyklos turtą, gyvenkime saugioje, švarioje, tvarkingoje aplinkoje.
Projekto koordinatorė vyresnioji socialinė pedagogė
Edita Stanienė
2010-09-22
Plikiai